Niet alleen je website heeft een strategie nodig

mmGeplaatst door

Heb je een fijne vakantie gehad? Lekker weer en een goede accommodatie? Grote kans dat je vóór het boeken hebt gekeken op sites als Tripadvisor of Zoover, op zoek naar ervaringen van eerdere gasten. Volgens de site van de uitbater is het verblijf immers altijd mooi, leuk en schoon. Waarom zou je daar op vertrouwen? Als het aantal reviews voldoende groot is, hebben mensen meer vertrouwen in informatie van andere ‘gebruikers’, dan in de informatie van de aanbieder. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken.

Alle onderzoeken ten spijt heeft de overheid de neiging te geloven dat mensen zich als ‘consument’ heel anders gedragen dan als ‘inwoner’. Het model is dat het gezag van de overheid bij iedereen nog intact is en dat inwoners zich loyaal en vol vertrouwen tot de gemeentelijke website wenden op zoek naar betrouwbare informatie. Daarom wordt de meeste energie gestoken in het publiceren van inhoudelijk correcte teksten op de eigen website. De overheid ziet zichzelf vooral als bron van informatie, maar gaat voorbij aan het feit dat veel inwoners andere kanalen benutten voor informatie en interactie. Dat inwoners niet bij de bron terecht komen is niet hun probleem. Het stond op de website, je had het kunnen weten!

Het is een goede zaak dat overheden statische productinformatie vooral op de eigen website plaatsen. De website wordt ook steeds vaker vanuit klantperspectief ontworpen, waarbij dienstverlening centraal staat. Toptakenmanagement is op dit moment vaak het leidende principe bij de ontwikkeling van nieuwe websites.

De vraag is echter waar je meer dynamische content kwijt kunt, gericht op interactie en dialoog. Daarvoor moet je actief andere kanalen inzetten, zoals social media. Als je kiest voor een toptaken- of dienstverleningswebsite moet je óók kiezen voor een actieve online media strategie via andere kanalen, zoals Facebook. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten en dat is een gemiste kans.

Op social media gelden andere spelregels dan op de eigen website, dus is een afzonderlijke strategie wenselijk. Klinkt logisch, maar daar wordt nog weleens aan voorbij gegaan. Getuige het monotone doorplaatsen van feitelijkheden op social media waar vervolgens helemaal niemand op reageert. Gek hè? Informatie leidt niet tot interactie. Andersom is het wel mogelijk dat interactie tot informatie leidt. Een slimme contentstrategie kan interactie op online kanalen aanjagen en leiden tot een hogere conversie van broninformatie op overheidswebsites.

Dit samenspel vergt niet alleen een verschuiving van de inzet van mensen en middelen, maar ook een andere insteek: van informatie naar interactie. De overheid zou zich wat meer als kanaal dan als bron moeten gedragen. Dat vergroot de vindbaarheid van de eigen informatie. En levert zeker een beter contact op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.