Wat is ons ‘coronahumeur’ na ruim vier weken?

Geplaatst door

Afgelopen weekend deden we onderzoek onder ruim 2.000 Nederlanders. En om te beginnen met het goede nieuws: ruim 93 procent vond het heel duidelijk wat er dit Paasweekend wel en niet mocht. Dat toonde zich ook in gedrag: zo’n 61 procent maakte alleen een ommetje dit weekend en 30 procent bleef zelfs helemaal thuis. De mensen die er toch op uit gingen, deden dat vanwege werk en of voor bezoek aan familie of vrienden. 

Nog meer goed nieuws is dat steeds meer mensen vertrouwen krijgen in de aanpak van overheid: 59 procent heeft (veel) vertrouwen tegen 54 procent eind maart. 

Het percentage mensen dat nieuwe maatregelen tegen verspreiding van het virus nodig vindt, zakt steeds verder. Was dat medio maart nog de helft, intussen vindt nog slechts eenderde van de bevolking nieuwe maatregelen nodig. 

Beoordeling campagne van de overheid voor het Paasweekend

De speciale campagne van de Rijksoverheid voor het Paasweekend kon overigens niet op groot enthousiasme rekenen: gemiddeld vond slechts een kwart van de bevolking de afbeeldingen (heel) aantrekkelijk. De redenen zijn duidelijk:

Situatie is voor groeiende groep mensen slechter te doen; winkels en werk nog steeds knelpunten

Slecht nieuws is er ook. Een groeiende groep mensen – 18 procent in totaal – vindt de situatie (heel) slecht te doen; dat was twee weken geleden nog 12 procent. Met name jongeren, maar ook groepen dertigers en veertigers, hebben er moeite mee:

De redenen waarom mensen het (heel) slecht tot (heel) goed vinden gaan kunnen als volgt worden samengevat:

Ook de tevredenheid met de handhaving van de maatregelen gaat omlaag. Zo vindt 52 procent dat nu (zeer) goed gaan – minder dan twee weken geleden, toen 58 procent dit (zeer) goed vond gaan. 10 procent vindt dat de regels (zeer) slecht worden gehandhaafd, en 38 procent is neutraal of weet het niet.

Ook hier weer de redenen van de mensen met (zeer) slecht tot (zeer) goed:

Met het oog op de anderhalve meter-samenleving is het belangrijk om te kijken naar wat de knelpunten zijn als het gaat om afstand houden. Winkels en supermarkten staan daarbij nog steeds met stip op nummer 1:

En dat is niet nieuw in vergelijking met medio en eind maart: 

Kennelijk zien winkels en supermarkten er van buiten soms netjes gereguleerd uit voor handhavers, maar is het bij sommigen binnen nog steeds een risicogebied. Dat geldt ook voor bouwmarkten en tuincentra. En ook de werkplek blijft een aandachtspunt. Nog veel werk aan de winkel voor het nieuwe normaal, dus. 

Wil je de volledige presentatie met alle uitkomsten? Vraag deze dan bij mij op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.